• Showroom in Groningen
  • Snelle bezorging
  • Snelle bezorging
Ideal Mastercard Visa Paypal

E-bike, auto of elektrische auto: wat is het voordeligst?

Pexels Soufiane Chafiq 2148696082 31178626
Elektrische fietsen Geplaatst op:
Geschreven door:

Veel Nederlanders overwegen om een e-bike te kopen in plaats van een (elektrische) auto. Maar wat zijn de voordelen van een e-bike ten opzichte van een auto? En is een elektrische fiets echt zoveel voordeliger dan een elektrische auto? In dit blog gaan we alle overwegingen langs en laten we zien welke optie het voordeligste totaalplaatje biedt.

Aanschafkosten

De kans is vrij groot dat een e-bike goedkoper is dan een auto (tenzij je een oudere auto koopt, natuurlijk). De gemiddelde elektrische fiets kost €1.500 tot €3.500. Soms krijg je daarbij ook nog subsidie van de gemeente of van je werkgever, waardoor de aanschafprijs nog lager wordt. Een nieuwe brandstofauto kost vaak meer dan €20.000 en er zijn geen subsidies. Wel kan het inruilen van je oude auto voor kostenverlaging zorgen. Een elektrische auto is duurder dan een normale auto met een gemiddelde aanschafprijs van €25.000 tot €40.000. Wel zijn er vaak subsidies beschikbaar. Vanaf 2025 betaal je wel wegenbelasting voor een elektrische auto. 

Als je naar de aanschafkosten van een e-bike, auto of elektrische auto kijkt, is een e-bike veruit de voordeligste optie.

Brandstof- of laadkosten

Ook als het gaat om het opladen van je e-bike ben je voordelig uit. Voor een volle accu ben je meestal maar €0,05 tot €0,10 kwijt. Daar kun je 50-80 kilometer mee rijden. Een benzineauto gebruikt al snel 5-7 liter brandstof per 100 km. De kosten van benzine wisselen vaak, maar een rit van 50 kilometer kan tot wel €10 kosten. In verhouding zijn elektrische auto’s goedkoper. Als je de accu ver genoeg oplaadt om 50 km te rijden, ben je gemiddeld €6 kwijt. Bij openbare laadpalen ben je meer geld kwijt, terwijl thuis laden met zonnepanelen voordeliger kan zijn. 

Ook als het om brandstofkosten van een e-bike, auto of elektrische auto gaat (bij een afstand van 50 km) is een e-bike veel voordeliger 

Onderhoud en reparatie

Het onderhoud van voertuigen kan voor onverwachte kosten zorgen. Gelukkig is het onderhoud van een e-bike vaak minimaal. In de meeste jaren betaal je hooguit een paar nieuwe banden of remblokjes. Gebruik je de fiets intensief, dan kun je jaarlijks rekenen op enkele tientjes tot een paar honderd euro aan onderhoud. Dat geldt vooral voor een oudere e-bike, waarvan de accu vervangen moet worden. De onderhoudskosten van een auto liggen al gauw wat hoger. Vooral oudere auto’s (die goedkoper zijn in de aanschaf) hebben regelmatig reparaties nodig. Bovendien zijn de keuringen en het onderhoud soms prijzig. Gemiddeld ben je voor een benzineauto een paar honderd tot een ruime duizend euro kwijt. Een elektrische auto heeft lagere onderhoudskosten, maar de banden en accu kunnen voor hoge vervangingskosten zorgen. Daardoor liggen de kosten op jaarbasis rond de €300 tot €600. 

Wanneer je kijkt naar de onderhoudskosten van een e-bike, auto of elektrische auto, zie je dat de kosten voor een e-bike meestal veel lager zijn. Alleen het vervangen van de accu is prijzig. 

Wegenbelasting en verzekeringen

De elektrische fiets zorgt niet voor wegenbelasting. Verzekeren is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Gemiddeld betaal je daarvoor €5 tot €10 per maand, oftewel €60 tot €120 per jaar. Bij bezit van een benzineauto betaal je wegenbelasting en moet je altijd verzekerd zijn. Dat kan €500 tot €1.200 per jaar kosten. Bezitters van een elektrische auto betalen tot 2025 geen wegenbelasting. Wel kan de verzekering €400 tot €800 per jaar kosten. 

De verzekering van een e-bike is niet verplicht en zorgt voor slechts 1% van de kosten van een auto of elektrische auto. Ook als het gaat om de kosten van wegenbelasting voor de e-bike, auto of elektrische auto is de e-bike de goedkoopste optie.

Parkeren: beschikbaarheid en kosten

Het parkeren van een elektrische fiets is meestal gratis. Je kunt hem vrijwel overal kwijt, ook al is het aan te raden hem niet op een diefstalgevoelige plek te zetten. Zelfs als je je e-bike een jaar lang in een bewaakte fietsenstalling zet, ben je maximaal  €200 tot €400 kwijt. Met de auto en elektrische auto is het vaak moeilijk om een parkeerplek te vinden, vooral in drukke steden. Vaak betaal je al snel  €5 per uur voor een parkeerplaats. Voor een jaar zou je uitkomen op €1.200 tot €3.600. Soms zijn er aparte parkeerplekken voor elektrische auto’s of betaal je minder parkeerkosten. Aan de andere kant is het laden bij een publieke laadpaal erg prijzig.

Het parkeren van je e-bike in een bewaakte fietsenstalling is wat prijzig, maar kost veel minder dan een parkeergarage voor je (elektrische) auto. 

Reistijd en actieradius

Met een e-bike leg je 50 tot 80 km af met een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur. Woon je op 20 km afstand van je werk, dan ben je ongeveer 50 minuten kwijt aan de rit. Je hebt daarbij geen last van files en parkeerproblemen. Met de benzineauto kun je tot wel 1.000 km rijden en rijd je bij lange afstanden vaak 100 kilometer per uur op de snelweg. Een rit van 20 km zorgt voor een reistijd van 15 tot 25 minuten. Door files en parkeerproblemen ben je wel vaak extra tijd kwijt. Een elektrische auto biedt een actieradius van 200 tot 500 kilometer. Een ritje naar je werk kan dus gemakkelijk! Je rijdt even snel als met een benzineauto, maar kan ook last hebben van verkeershinder. 

Bij kleine afstanden is een e-bike mogelijk sneller doordat je minder last hebt van drukte en verkeershinder. Voor afstanden boven de 20 km scheelt de (elektrische) auto vaak de helft van de reistijd. Met een (elektrische) auto kun je veel verder rijden dan met een e-bike.

Duurzaamheid

Als het gaat om duurzaamheid is de e-bike de beste optie. Hij veroorzaakt geen uitstoot en de accu is volledig recyclebaar. Brandstofauto’s stoten veel vervuilende stoffen uit. Zowel gewone auto’s als elektrische auto’s zijn vervuilend om te produceren. Als je de accu van je elektrische auto recyclet en groene stroom gebruikt voor het opladen, ben je veel duurzamer bezig dan met een benzineauto.

Als het gaat om de duurzaamheid van e-bikes, auto’s en elektrische auto’s, zijn e-bikes veruit de duurzaamste optie. Zorg wel dat je de accu recyclet. Dat geldt ook voor elektrische auto’s.

Voor wie is een e-bike geschikt?

Wat past er beter bij je: een e-bike, auto of elektrische auto? Het hangt van een aantal factoren af. Voor lange afstanden of hoge snelheden is de auto momenteel nog onmisbaar. Toch zijn elektrische fietsen een goed alternatief als je wat beweging wilt krijgen, om duurzaamheid geeft en tot duizenden euro’s per jaar wilt besparen. Zelfs als je een auto bezit, kan een e-bike bovendien een goede aanvulling zijn voor ritjes naar de supermarkt, naar school of andere korte afstanden.